tirsdag 20. oktober 2009

Tomat- og kyllingsuppe

Denne oppskriften fikk jeg av en kollega for mange år siden. Det har blitt lagt til, trukket fra og endret en del småting siden den gang. Og fortsatt er det en av favorittmiddagene her i huset. Om du vil kan den også brukes som gryterett med for eksempel ris til, da lar du den koke litt lenger og tilsetter 1 ts maisenna rørt ut i litt vann. (Egen oppskrift kommer snart).

Tidsbruk: 30–45 min
Passer til 2 voksne eller 1 voksen og 2 små
Vanskelighetsgrad: medium

1 ss rapsolje
3 kyllingfileter
1 liten løk
1 grønt eple
2 fedd hvitløk
1/2 terning kyllingbuljong
1 pk matfløte
500 g hakkede tomater (gjerne med oregano, basilikum eller hvitløk)
1/2 ts basilikum
1/2 ts cayennepepper
1/2 ts salt
2 ts sitron (hvis du har)
8 runder med pepperkvernen
1/4 ts oregano
1/2 ts karri

Serveres med nystekte hvitløksbaguetter.

Del kyllingfiletene i terninger og fres dem i oljen i en stekepanne. Finhakk hvitløk og skjær løk og eple i terninger. Ha i løken når kyllingen nærmer seg ferdigstekt. Stek videre til den mykner, og tilsett hvitløk og eple. Tilsett 500 g hakkede tomater, 1/2 buljongterning og 1 dl kaldt vann. La det koke i 5 min og tilsett 1 pakke matfløte. Ha i alle krydrene og la det koke i ytterligere 5 minutter.

Perfekt til kalde høstdager :)

7 kommentarer:

  1. Denne skal prøves i dag!! :)

    SvarSlett
  2. Jeg har hørt rykter om at tjukke folk skal ha ekstra løk i ;)

    SvarSlett
  3. Dette slo an! Og hadde i en STOR løk i stedet for en liten en... :)

    SvarSlett
  4. Til vanlig bruker jeg en medium løk, men nå som jeg ammer er det kanskje å ta litt hardt i:)

    Hvordan slo an, som i at det var godt, eller som i at det hadde noen effekt?

    SvarSlett
  5. Hehe, nei ikke noen effekt gitt. Men det var veldig godt!!!

    SvarSlett
  6. Det hørtes veldig godt ut ja.
    Kanskje vi skal prøve denne i helga?
    :)

    SvarSlett
  7. Denne skal jeg lage nå namnam!

    SvarSlett